آغاز اجتماع مردمی حمایت از «طرح نور فراجا» در مشهد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند انسجام ترافیکی در جنوب شهر مشهد رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب
سرخط خبرها

وقوع ۵۰ هزار تغییرکاربری غیرمجاز در داخل و خارج حریم مشهد | اختصاص اعتبار ۳.۵ میلیاردی برای طرح‌های هادی

  • کد خبر: ۴۱۴۳۷
  • ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
وقوع ۵۰ هزار تغییرکاربری غیرمجاز در داخل و خارج حریم مشهد | اختصاص اعتبار ۳.۵ میلیاردی برای طرح‌های هادی
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: ۵۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز داخل حریم و خارج حریم شهر مشهد وجود دارد و متأسفانه برخی شرکت‌های خدمات رسان، همچون شرکت برق به آن‌ها ارائه خدمت هم می‌کنند
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ «اگر بخواهم آماری محتاطانه ارائه کنم، باید بگویم ۵۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز داخل حریم و خارج حریم شهر مشهد وجود دارد و متأسفانه برخی شرکت‌های خدمات رسان، همچون شرکت برق به آن‌ها ارائه خدمت هم می‌کنند.» مدیر جهادکشاورزی شهرستان مشهد، دیروز در پنجاه ونهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهرستان مشهد از انبوهی از تغییر کاربری‌های غیرمجازی گفت که همچنان با اهمال شرکت‌های خدماتی، از امتیازات این شرکت‌ها نیز بهره مند‌ می‌شود.

امید طهماسبی زاده در مورد موضوع ساخت وساز‌های غیرمجاز در حریم شهر و خدمات رسانی دستگاه‌های خدمات رسان به این اماکن گفت: با پیگیری‌های که صورت گرفته و همراهی دستگاه قضایی در این زمینه طی سال گذشته و امسال شاهد افزایش برخورد با تخلفات مربوط به ساخت وساز‌های غیرمجاز در حریم بوده ایم، اما سرعت تغییر کاربری‌ها نسبت به امکانات ما بسیار بیشتر است.

وی در موضوع مجوز گل خانه‌ها و دام داری‌ها نیز با بیان اینکه واحد‌های دام داری‌ای که قبلا احداث شده اند، حالا داخل حریم قرار گرفته اند و رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ را دارند، اظهار کرد: از نظر قانونی واحد‌های دام داری رسمیت دارد و محدودیت ما قانون حفظ کاربری است که در مورد دام داری‌ها و گل خانه‌ها جزو مصادیق تغییر کاربری محسوب نمی‌شود؛ بنابراین برای پاسخ به این دغدغه مسئولان مرتبط باید پاسخ گو باشند.

ارجاع کمتر از یک درصد مصوبات شورا به کمیته حل اختلاف

معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد نیز دیروز به این جلسه آمد و علاوه بر اختصاص مبلغی برای اجرای بازنگری طرح‌های هادی روستایی، اعلام کرد که تعامل این نهاد دولتی با شورای شهر مشهد بسیار خوب بوده و تاکنون ۵۷ هیئت تطبیق در فرمانداری شکل گرفته است و برآیند بررسی ۲۱۹ مصوبه شورای شهر نشان می‌دهد که کمتر از یک درصد از مصوبات شورای شهر به شورای حل اختلاف ارجاع داده شده است.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه از زمان حضورم به عنوان فرماندار در شهرستان مشهد اتفاقات تلخ و شیرینی رخ داده است، اظهار کرد: حوادث آبان ماه سال گذشته یکی از این اتفاقات تلخ بود، اما خوشبختانه ما در مشهد کوچک‌ترین اتفاقی نداشتیم.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات سوم اسفندماه سال گذشته با رعایت اصل بی طرفی گفت: در موضوع مثلث اقتصادی شهرستان نیز ۲۸۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۷۲ میلیارد تومان در حال انجام است.

رعایت پروتکل‌ها توسط ۸۳ درصد از هیئت‌ها

فرماندار شهرستان مشهد در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و برگزاری ۶۷ جلسه برای مقابله با این ویروس در شهرستان گفت: درحالی که ما برای ۹۱۰ نقطه شهر مشهد مجوز عزاداری در فضای روباز داده بودیم، خوشبختانه حدود ۸۳ درصد هیئت‌ها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه لازم را داشتند.

هاشمی یکی از محور‌های اصلی کاهش حاشیه نشینی در کلان شهر مشهد را توجه به روستا‌ها و مبادی مهاجرت، همچون استان‌های گلستان، خراسان شمالی، مازندران و برخی استان‌های دیگر دانست و تأکید کرد: باید در روستا‌ها زیرساخت‌های اولیه زندگی آماده شود و بتوانیم کاری انجام دهیم تا روستاییان تولید ثروت داشته باشند. وی ادامه داد: اگر روستایی نیازمند بازنگری طرح هادی روستایی است ما آماده این همکاری هستیم و در همین راستا بخشی از اعتبارات برای اجرایی شدن بازنگری طرح هادی روستایی را هم تقبل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حریم شهر مشهد ۱۲۶ روستا و همچنین ۱۶ روستای متصل به مشهد داریم، تصریح کرد: باید مطالعاتی صورت گیرد تا بتوان موضوع این ۱۶ روستا را تعیین تکلیف کرد.
در ادامه این جلسه رئیس شورای شهرستان مشهد با اشاره به رعایت خوب پروتکل‌های بهداشتی در ایام دهه اول محرم گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روستا‌ها به دلیل نبود امکانات کافی به مراتب سخت‌تر از شهرهاست. ازاین رو تولیدکنندگان می‌توانند با تولید ماسک‌های دائمی روستاییان را در این بخش یاری کنند. شهناز رمارم به موضوع بازنگری طرح‌های هادی روستایی در شهرستان اشاره کرد و افزود: متأسفانه امروز شاهدیم که به دلیل ایجاد شدن شرایط سخت، حاشیه‌ای پشت حاشیه شهر مشهد در حال ایجاد شدن است و این درحالی است که برخی روستا‌های اطراف مشهد یا هنوز طرح هادی ندارند یا طرح هادی موجودشان پاسخ گوی جمعیت مهاجر نیست و نیاز به بازنگری دارد.

وی همچنین به موضوع قلع گل خانه‌ها و دام داری‌هایی که زمانی در حریم روستا بودند و امروز در خارج از حریم روستایی واقع شده اند و مشمول حریم شهر مشهد می‌شوند اشاره کرد و افزود: تعداد زیادی از گل خانه‌ها و دام داری‌ها امروز با رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ قلع بنا می‌شوند و این درحالی است که آن‌ها از گذشته ساخته شده بودند و با قلع این مراکز افرادی بیکار خواهند شد؛ بنابراین برای این موضوع باید فکری شود.

اعتبار ۳.۵ میلیاردی برای طرح‌های هادی

مهدی برامکی، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری مشهد، هم در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به اعتبارات فرمانداری و کاهش آن نسبت به سال گذشته گفت: در شهرستان مشهد ۳۵۳ روستا وجود دارد که مطالعه طرح هادی روستایی برای ۵۹ روستا در حال انجام است و این در حالی است که ۴۸‌روستا هم نیاز به بازنگری طرح هادی روستایی دارد. اعتبارات این حوزه برای امسال هم در مجموع ۳ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان است.
 
رئیس بنیاد مسکن شهرستان مشهد هم در ادامه با تأکید بر اینکه بازنگری طرح هادی روستایی یکی از اولویت‌های ماست به وجود برخی مشکلات اعتباری و دستگاهی در این زمینه اشاره کرد و گفت: سال گذشته اتفاق خوبی افتاد و اعتبارات مناسبی برای بازنگری طرح‌های روستایی به ما اختصاص یافت، اما تخصیص این منابع کم بود.

مهدی ترکمنی افزود: امروز یکی از مشکلات این حوزه مربوط به روستا‌های چسبیده به شهر مشهد است. در زمینه طرح هادی این روستا‌ها باید با همکاری بین دستگاهی اتفاقات مثبتی رخ دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->